IK LEER ANDERS
Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijzen. De meeste mensen leren via het gehoor. Slechts een kleine groep leert visueel (beelddenken). Bijles helpt onvoldoende omdat deze kinderen steeds informatie op ‘foute’ wijze krijgen aangeboden. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken.
In deze training wordt de lesstof vertaald naar beelden. Hiermee krijgt een beelddenker grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de lesstof. Tijdens een korte training leren de kinderen, samen met hun ouders, deze techniek zelf toe te passen. De training ‘Ik leer anders’ leert kinderen om informatie te vertalen naar het visuele informatiesysteem. Dit kunnen kinderen in de toekomst ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen etc.
Deze kinderen hebben vaak problemen met:
Lezen: overslaan van de/het/een.
Spiegelen letters: b-d-p-q.
Cijfers omdraaien: 25-52.
Concentratie.
Fonetisch schrijven.
Leesletters niet snel kunnen benoemen.
Taken in de juiste volgorde maken.
Moeite met automatiseren, zoals de tafels en delen.
Inhoud training (5 sessies)
Klokkijken (analoog & digitaal)
Leren onthouden van informatie (ordenen, opslaan & onthouden)
Taal: spellen, lezen (woordbeelden visualiseren)
Rekenen: o.a. tafels, plus- en minsommen automatiseren
Online trainer “ik leer anders”
De techniek van de leermethode is ook bruikbaar op vakken in het Voortgezet onderwijs.
Meer informatie is te vinden op: www.ikleeranders.nl/beelddenken